Segell

Segell

sábado, 6 de mayo de 2017

BULLIYNG DANCE


Desenvolupament de la sessió:

Consignes
Observacions
Agafeu el full que us
reparteixo i un llapis. De
moment no hi feu res.
Cada alumne té mig full (millor reciclat) i un llapis.
Ara veureu una pel·lícula de
dibuixos que dura 10 min.
Tracta de coses que passen
a l’escola. Fixeu-vos bé que
després en parlem.
Es tracta de passar el film sense anticipar el tema.
Es visiona la pel·lícula. Quan s’acaba, i abans que l’alumnat tingui temps de reaccionar ni de comentar res entre ells...
Escriviu en el full de paper
quin títol hi posaríeu i
expliqueu en 2 o 3 ratlles
que heu entès que hi passa.
Poseu-li nota de 0 a 10.
Poseu el primer que us
vingui al cap, no patiu per
les faltes, és un full reciclat,
és per treballar i no el
guardarem, després el
llençarem.
Ens interessa tenir la primera impressió de cada alumne, abans que comentin res entre ells.
Podem deixar uns 3 o 4 min. i recollim els fulls. Serà interessant veure les diferents respostes, (negació, desplaçament, vehemència, condemna...). Les comentarem a la propera sessió, de manera general i anònima.
Primer parlem del final.
Que aixequin la mà tots els
nens i les nenes que els
sembla que s’acaba bé.
Preguntem a alguns alumnes: I tu, per què penses que s’acaba
bé? A cada argument que ens donin podem fer: Ahà, d’acord...
Solen dir coses del tipus que l’agressor té el càstig que es mereix.
No ho discutim, tampoc no ho donem per bo. En tot cas
demanem si es podria acabar millor.
Ara que aixequin la mà tots
els nens i les nenes que els
sembla que s’acaba
malament.
Preguntem a alguns alumnes: Al teu entendre, com s’hauria
d’acabar per acabar bé?
L’objectiu és aconseguir que la gran majoria dels alumnes acordi que el millor final seria que acabessin jugant tots junts.
A partir d’aquí podem començar a parlar ja que el grup ha enviat el missatge a l’agressor que el vol i l’accepta.
Ara m’agradaria que
parléssim del què passa a la
pel·lícula, del que us ha
agradat més i menys, del
que heu trobat més
interessant...
Es tracta que l’alumnat, en ordre, vagi opinant sobre el tema del maltractament entre alumnes i entre tots anar definint els temes següents, com a exemple:
El maltractament:
· Conductes: físic (pegar, donar empentes, amenaçar...), verbal (insultar, burlar-se, parlar
malament d’un per tal que els altres no li siguin amics...), exclusió social (no deixar
participar, fer fora, ignorar...)
· Aquestes coses passen en llocs on hi ha gent o en llocs on no els veu ningú?
La víctima (formiga):
· La víctima és un nen dèbil i sense amics?: fer veure que al principi si que en tenia d’amics i
que a mesura que escala el conflicte, el van deixant sol.
· Què fa la víctima davant de les agressions? planta cara, intenta defensar-se, fuig, plora,
s’amaga, ho diu al profe... Penseu que ell sol pot aturar-ho o necessita ajuda?
Rol dels espectadors:
· Es deixen portar o poden canviar la situació? (si un no fa res, ni va a buscar ajuda a un adult
per evitar una agressió es converteix en còmplice).
· Perquè no l’han ajudat fins que ha caigut de la teulada?
· Qui hauria pogut intervenir per posar fi al maltractament?
· Per què els amics no l’ajuden? Què senten? (por a que els passi el mateix?...)
· Per què al pati els altres s’afegeixen a les burles i acaba tot sol al mig del cercle? (aquí
opera el fenomen del contagi social: un per l’altre i tots van seguint... En un grup una
persona fa coses que tota sola no faria)
Els agressors (el “toro” i els seguidors):
· Quins motius té l’agressor per fer mal i espantar als altres? (s’avorreix, venjança, enveja...)
· Per què el recolzen els seguidors? Ho farien tots sols? Són valents?
· Ho faria si no tingués seguidors? És valent?
· Què li pot passar a l’agressor si s’acostuma a anar així per la vida?
· Els nens fan mal als altres de la mateixa manera que les nenes?
· Els nens i nenes que fan mal als altres han de comprendre que l’escola no permetrà aquest
comportament.
· Sovint l’alumnat proposa intimidar l’agressor (castigar-lo, excloure’l..., fer-li el mateix que ha
fet) convé ajudar-los a buscar maneres més prosocials, que diguin coses que poden fer els
agressors: parar de fer-ho: fer-los veure que fan mal, responsabilitzar-se, invertir la relació –
l’ajuda en lloc de l’agressió-
Emocions implicades:
· Com se sent cadascú? Què sent l’agressor quan el mestre el castiga? Què sent quan la
víctima cau del terrat? i els espectadors? Són els sentiments el que ens fa fer les coses, a
vegades? (el rapte emocional: ràbia... i també es interessant considerar els fets des del punt
de vista de la víctima).
· Diferència entre “xivar-se” (perjudicar algú) i demanar ajuda a un adult. Què és “xivar-se”?
Preguntes per animar a participar
· On passa: a la ciutat? al camp?...
· Us heu fixat de quantes maneres diferents mengen l’esmorzar?
Estic molt content/a de com
hem parlat aquest tema, us
felicito perquè tothom ha dit
allò que pensava de veritat i
ha escoltat què pensaven
els altres. Sou un bon grup.
Aquí donem per acabada la sessió amb una frase de
reconeixement, amb l’objectiu de legitimar TOTS els alumnes i animar-los a parlar i a escoltar amb sinceritat perquè és una bona, manera de resoldre els problemes i que no ens enfadem i que, estiguem més tranquils i siguem més amics i més feliços.


No hay comentarios:

Publicar un comentario