Desenvolupament
de la sessió:
Consignes
|
Observacions
|
|
Agafeu
el full que us
reparteixo
i un llapis. De
moment
no hi feu res.
|
Cada
alumne té mig full (millor reciclat) i un llapis.
|
|
Ara
veureu una pel·lícula de
dibuixos
que dura 10 min.
Tracta
de coses que passen
a
l’escola. Fixeu-vos bé que
després
en parlem.
|
Es
tracta de passar el film sense anticipar el tema.
Es
visiona la pel·lícula. Quan s’acaba, i abans que l’alumnat
tingui temps de reaccionar ni de comentar res entre ells...
|
|
Escriviu
en el full de paper
quin
títol
hi
posaríeu i
expliqueu
en
2 o 3 ratlles
que
heu entès que hi passa.
Poseu-li
nota
de
0 a 10.
Poseu
el primer que us
vingui
al cap, no patiu per
les
faltes, és un full reciclat,
és
per treballar i no el
guardarem,
després el
llençarem.
|
Ens
interessa tenir la primera impressió de cada alumne, abans que
comentin res entre ells.
Podem
deixar uns 3 o 4 min. i recollim els fulls. Serà interessant
veure les diferents respostes, (negació, desplaçament,
vehemència, condemna...). Les comentarem a la propera sessió, de
manera general i anònima.
|
|
Primer
parlem del final.
Que
aixequin la mà tots els
nens
i les nenes que els
sembla
que s’acaba bé.
|
Preguntem
a alguns alumnes: I
tu, per què penses que s’acaba
bé?
A cada
argument que ens donin podem fer: Ahà,
d’acord...
Solen
dir coses del tipus que l’agressor té el càstig que es mereix.
No
ho discutim, tampoc no ho donem per bo. En tot cas
demanem
si es podria acabar millor.
|
|
Ara
que aixequin la mà tots
els
nens i les nenes que els
sembla
que s’acaba
malament.
|
Preguntem
a alguns alumnes: Al
teu entendre, com s’hauria
d’acabar
per acabar bé?
L’objectiu
és aconseguir que la gran majoria dels alumnes acordi que el
millor final seria que acabessin jugant tots junts.
A
partir d’aquí podem començar a parlar ja que el grup ha enviat
el missatge a l’agressor que el vol i l’accepta.
|
|
Ara
m’agradaria que
parléssim
del què passa a la
pel·lícula,
del que us ha
agradat
més i menys, del
que
heu trobat més
interessant...
|
Es
tracta que l’alumnat, en ordre, vagi opinant sobre el tema del
maltractament entre alumnes i entre tots anar definint els temes
següents, com a exemple:
|
|
El
maltractament:
·
Conductes:
físic (pegar, donar empentes, amenaçar...), verbal (insultar,
burlar-se, parlar
malament
d’un per tal que els altres no li siguin amics...), exclusió
social (no deixar
participar,
fer fora, ignorar...)
·
Aquestes
coses passen en llocs on hi ha gent o en llocs on no els veu
ningú?
La
víctima (formiga):
·
La
víctima és un nen dèbil i sense amics?: fer veure que al
principi si que en tenia d’amics i
que
a mesura que escala el conflicte, el van deixant sol.
·
Què
fa la víctima davant de les agressions? planta cara, intenta
defensar-se, fuig, plora,
s’amaga,
ho diu al profe... Penseu que ell sol pot aturar-ho o necessita
ajuda?
Rol
dels espectadors:
·
Es
deixen portar o poden canviar la situació? (si un no fa res, ni
va a buscar ajuda a un adult
per
evitar una agressió es converteix en còmplice).
·
Perquè
no l’han ajudat fins que ha caigut de la teulada?
·
Qui
hauria pogut intervenir per posar fi al maltractament?
·
Per
què els amics no l’ajuden? Què senten? (por a que els passi el
mateix?...)
·
Per
què al pati els altres s’afegeixen a les burles i acaba tot sol
al mig del cercle? (aquí
opera
el fenomen del contagi social: un per l’altre i tots van
seguint... En un grup una
persona
fa coses que tota sola no faria)
·
Quins
motius té l’agressor per fer mal i espantar als altres?
(s’avorreix, venjança, enveja...)
·
Per
què el recolzen els seguidors? Ho farien tots sols? Són valents?
·
Ho
faria si no tingués seguidors? És valent?
·
Què
li pot passar a l’agressor si s’acostuma a anar així per la
vida?
·
Els
nens fan mal als altres de la mateixa manera que les nenes?
·
Els
nens i nenes que fan mal als altres han de comprendre que l’escola
no permetrà aquest
comportament.
·
Sovint
l’alumnat proposa intimidar l’agressor (castigar-lo,
excloure’l..., fer-li el mateix que ha
fet)
convé ajudar-los a buscar maneres més prosocials, que diguin
coses que poden fer els
agressors:
parar de fer-ho: fer-los veure que fan mal, responsabilitzar-se,
invertir la relació –
l’ajuda
en lloc de l’agressió-
Emocions
implicades:
·
Com
se sent cadascú? Què sent l’agressor quan el mestre el
castiga? Què sent quan la
víctima
cau del terrat? i els espectadors? Són els sentiments el que ens
fa fer les coses, a
vegades?
(el rapte emocional: ràbia... i també es interessant considerar
els fets des del punt
de
vista de la víctima).
·
Diferència
entre “xivar-se” (perjudicar algú) i demanar ajuda a un
adult. Què és “xivar-se”?
Preguntes
per animar a participar
·
On
passa: a la ciutat? al camp?...
·
Us
heu fixat de quantes maneres diferents mengen l’esmorzar?
|
||
Estic
molt content/a de com
hem
parlat aquest tema, us
felicito
perquè tothom ha dit
allò
que pensava de veritat i
ha
escoltat què pensaven
els
altres. Sou un bon grup.
|
Aquí
donem per acabada la sessió amb una frase de
reconeixement,
amb l’objectiu de legitimar TOTS els alumnes i animar-los a
parlar i a escoltar amb sinceritat perquè és una bona, manera de
resoldre els problemes i que no ens enfadem i que, estiguem més
tranquils i siguem més amics i més feliços.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario